Stap 3. Stel vast wat jouw MVP is

Stap 3. Stel vast wat jouw MVP is

As you consider building your own minimum viable product, let this simple rule suffice: remove any feature, process, or effort that does not contribute directly to the learning you seek.

Eric Ries

Voor de basketbalkenners onder ons staat MVP voor ‘Most Valuable Player’, alleen is dat niet waar het in dit geval voor staat. Eric Ries, auteur van The Lean Startup, heeft dit concept geïntroduceerd en het staat voor Minimum Viable Product. De definitie van het MVP luidt als volgt: 

Een versie van een nieuw product dat een team in staat stelt om maximaal over hun klanten te kunnen leren met zo min mogelijk moeite.‘ °1

In principe is het MVP geen inherent onderdeel van Agile of Scrum maar het past wel uitstekend bij het snel testen van je aannames in de echte wereld en deze feedback gebruiken om je product beter te maken. De collega van de camping in Frankrijk uit het eerste deel van dit boek had bijvoorbeeld onder het mom van MVP eerst een paar weken stage kunnen lopen op een camping in Frankrijk om te ontdekken wat er dan allemaal op je af komt. In plaats van twee jaar had hij dan in een paar weken de nadelen aan het runnen van een camping ontdekt. Door vooraf over een MVP na te denken kun je dus nog sneller je aannames testen. De MVP van dit boek is bijvoorbeeld de Nederlandstalige versie waarmee ik wil ontdekken of het idee van een Agile Leven voet aan de grond krijgt in Nederland. Mocht dat zo zijn dan kan ik ervoor kiezen om het boek in bijvoorbeeld het Engels of Duits te laten vertalen. 

Net als in echte projecten is het vaststellen van een MVP in een Agile Leven ontzettend lastig. In mijn werk als consultant wordt er vrijwel altijd functionaliteit toegevoegd aan het vooraf afgesproken MVP: ‘We hebben die *insert functionaliteit here* echt nodig, anders kunnen we niet live.’, is een veelgehoord argument. Vaak is het zo dat gebruikers prima zonder die functionaliteit kunnen leven maar gaat het meer om de angst dat ze niet zonder die functionaliteit kunnen leven. Deze angsten hebben we ook in ‘het echte leven’: ‘Ik heb *insert product of dienst here* echt nodig, anders kan ik niet leven.’. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat we ook echt wel gelukkig kunnen leven zonder een premium Spotify abonnement, een iPhone met drie camera’s of televisie. In een Agile Leven draait het MVP draait om de volgende twee onderdelen: 

  1. Aannames testen
  2. Minimaliseren

Aannames testen

Uit de definitie van MVP blijkt dat het de bedoeling is om met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk over de klant te weten te komen. In jouw leven ben jij de belangrijkste klant maar luister je wel goed genoeg naar wat die klant wil? Of zijn er soms dingen waarvan je denkt ‘Waar ben ik mee bezig, waarom doe ik dit?’, ‘Ik moet dit doen anders vinden ze mij niet meer aardig.’?

Wat als je in deze gevallen je aannames gewoon zou testen? Ik maakte op mijn werk bijvoorbeeld een keer de aanname dat ik binnen twee weken een heel groot dashboard met financiële cijfers op moest leveren terwijl ik geen wereldster met bedrijfskundige financiën ben en het programma waar ik dashboards in moest maken nieuw voor mij was. Als ik deze aanname niet zou testen dan zou ik twee weken ongelofelijk veel stress ervaren wat ook weer invloed heeft op mijn andere werkzaamheden. Het lastige is dat je soms niet eens doorhebt dat je zo’n aanname maakt. Toen ik aan mijn opdrachtgever vroeg wat de verwachtingen waren bleek dat ik veel hoger had ingezet dan nodig was. Dat kan ineens heel veel rust geven. In het leven maken we constant van dit soort aannames waardoor we onszelf extra onnodige druk opleggen. In een Agile Leven leer je jezelf aan om je aannames in een vroeg(er) stadium te testen. Dit kun je doen door jouw probleem en aanpak voor te leggen aan bijvoorbeeld je Scrum Master of iemand uit je Development Team. Wie weet prikt diegene al dwars door je aannames heen. Mocht je geen zin hebben om je aannames voor te leggen aan iemand anders dan kun je ook de volgende solo oefening uitvoeren. Schrijf wanneer je stress ervaart voor jezelf op wat je precies zou moeten doen om die stress als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen. Het woordje ‘precies’ staat niet voor niets in de vorige zin. Wees precies. ‘Analyse maken van woningmarkt Zuid-Holland’ is niet genoeg. Hoeveel pagina’s, dorpen wel of niet doen, moeten bepaalde bedragen buiten beschouwing gelaten? Als iemand met zo’n verzoek naar je toe komt, vul je dat soort zaken waarschijnlijk allemaal zelf in. Geen probleem zolang zo’n verzoek je geen stress oplevert maar zodra dit wel het geval is, is het tijd om je aannames te testen. Schrijf in detail op wat er allemaal moet gebeuren alsof jij degene bent die de opdracht heeft gegeven. Zodra je dit hebt gedaan kun je iets gaan doen waar aannames een hekel aan hebben: verwachtingsmanagement. Hierdoor kun je veel eerder een mismatch in onderlinge verwachtingen signaleren en zal de eerste iteratie dichterbij het gewenste eindresultaat liggen. Daarnaast heb je je exacte werkzaamheden transparant gemaakt en kun je beter inschatten of dit gaat passen in de tijd die je daarvoor hebt gekregen. Dat maakt het ook makkelijker om nee te zeggen tegen andere verzoeken die ‘even tussendoor’ komen. 

Bovenstaand voorbeeld gaat met name over het testen van je aannames in een professionele setting maar het testen van je aannames werkt net zo goed als het gaat om persoonlijke doelstellingen. Toen ik een glas-in-lood cursus van twaalf weken boekte nam ik een behoorlijke gok. Voor hetzelfde geld had ik er niks aan gevonden en was ik elke week met lood in de schoenen naar die cursus gegaan om nog waar voor mijn geld te krijgen Gelukkig pakte mijn gok goed uit maar het was beter geweest als ik eerst een dagcursus had geboekt om erachter te komen of het wel echt iets voor mij was. Heb je jezelf als doel gesteld om een marathon te lopen? Schrijf je in voor een run van vijf kilometer en kijk of het rennen met zoveel mensen om je heen je bevalt. Een carrièreswitch naar leraar aan het overwegen? Kijk of je op een middelbare school in de buurt mee kan lopen met een andere leraar om te ontdekken of dit vak bij je past. Uiteindelijk kan dit kan alleen maar goed uitpakken omdat je er óf achterkomt dat iets echt bij jou past óf je komt er vrij vlot achter dat iets totaal niet bij jou past. Door op die manier je aannames te testen kun je stress minimaliseren en je droomlijnen optimaliseren. 

Minimaliseren

Als willen hebben is ben ik de rijkste man op aarde.

Alles wat ik wil ben ik waard, wat is m’n waarde?

Als willen hebben is ben ik de rijkste man op aarde.

Alles wat ik wil ben ik waard.

Fresku

Een van de eerste vragen die ik krijg wanneer ik het over Agile Leven heb is: ‘Allemaal leuk en aardig Rowan maar hoe de fuck ga je dat financieel allemaal bolwerken?’. Goeie vraag, want je kunt het pensioen wat je tot nu toe hebt opgebouwd niet ineens opnemen. Elk pensioen zul je helemaal zelf moeten financieren. Je vaste kosten lopen gewoon door en tijdens zo’n pensioen is het fijn als je ook nog wat leuke dingen kunt doen. Hoe zorg je er dus voor dat je genoeg geld hebt om gedurende je leven een aantal keer met pensioen te gaan? Minimum viable product betekent voor mij niet alleen het maximaal leren door het testen van je aannames maar ook het minimaliseren van spullen, dingen, afleidingen en werkzaamheden. Door op sommige gebieden in het leven te minimaliseren kun je zonder problemen meer tijd en geld overhouden en tegelijkertijd de focus op je droomlijnen vergroten.

Minder uitgeven

Als geluk in de winkel lag zou ik het kopen voor je.

Winne – Lotgenoot

Agile betekent wendbaar en hoe minder spullen je hebt, hoe wendbaarder je bent. De vrachtwagen van de Action vol met spullen en dingen rijdt langzamer, verbruikt meer benzine en heeft een grotere draaicirkel dan elke andere bescheiden auto (of fiets!). Probeer van je leven dus geen Action vrachtwagen te maken want hoe minder spullen je hebt, hoe lager je huur of hypotheek is en hoe goedkoper je auto is, hoe makkelijker het voor jou wordt om je kosten te dekken tijdens je meerdere pensioenen. 

Begin door te stoppen met het kopen van bullshit want iedereen koopt (per ongeluk) wel eens bullshit. Aanwijzingen dat ook jij hier gevoelig voor bent, kunnen de aanwezigheid van laden, dozen en kasten zijn waar spullen en dingen in staan die je al een hele tijd niet meer hebt gebruikt of überhaupt bekeken. Pas de vrijmarkt regel toe wanneer je op het punt staat om bullshit aan te schaffen. Is het plausibel dat je het product dat je in je handen hebt netjes uitstalt in een Koningsdagkraampje terwijl je om 9 uur ‘s ochtends een slok Oranjebitter wegtikt? Niet kopen. Mocht je nu nog steeds denken het product echt nodig te hebben, vraag je dan af of je het product eerst kunt ervaren door het van iemand te lenen. Vind je het te absurd om een tuinkabouter te lenen zodat je kunt ervaren hoe die in je tuin staat? Misschien is het dan ook te absurd om te kopen. Dit geldt overigens voor meer producten dan alleen tuinkabouters zoals avocadosnijders, lunchboxen in de vorm van een banaan of ovenwanten met emoji’s erop. 

Het niet kopen van bullshit kan al een heleboel schelen in je uitgavenpatroon maar het kan ook lonen om kritisch te kijken naar je andere uitgaven. Ben je dubbel verzekerd? Kun je ergens anders een goedkoper telefoonabonnement krijgen? Een Netflix abonnement met iemand delen? Allemaal kleine beetjes die in eerste instantie niets uit lijken te maken maar elke cent die je kunt besparen heeft stemrecht in een Agile Leven. 

Focus vergroten

Zodra je de impuls om te veel uit te geven onder controle hebt, kun binnenshuis kijken of er nog iets valt te minimaliseren. Dat is moeilijk omdat je je door de jaren heen waarschijnlijk bent gaan hechten aan bepaalde spullen en dingen die je hebt verzameld maar veel spullen en dingen zijn simpelweg onbelangrijk voor jouw levensvreugde maar vragen wel (on)bewust je aandacht. ‘O, die garage moet echt nog opgeruimd.’, ‘Dat Buddha beeldje uit Thailand wat ik van mijn vader heb gehad na zijn singlereis is lief maar eigenlijk irriteert het me elke keer als ik het zie.’, ‘Laatst zat er echt een grote spin in die bak met tijdschriften die ik nooit meer lees.’. Zaken die je aandacht vragen putten uit dezelfde mentale bron als zaken waar je wilskracht voor nodig hebt, zoals je doelen.°2 Het minimaliseren van deze afleidingen vergroot de focus waarmee je aan je doelen kunt werken en is daarnaast de eerste stap naar het maximaliseren van je middelen. Wanneer je namelijk een vleugje of een hele teug minimalisme toe gaat passen, hou je vanzelf meer middelen (lees: tijd en geld) over. 

De kwarkformule

Don’t look for the needle in the haystack. Just buy the haystack!

John Bogle

Het minimaliseren van je uitgaven kun je direct omzetten in het maximaliseren van je middelen door iets wat ik ‘de kwarkformule’ noem. Via het boek ‘Digital Minimalism’ van Cal Newport kwam ik in aanraking met de FIRE movement, wat staat voor Financially Independent Retire Early. Er is kennelijk een hele beweging die op alle aspecten van het leven drastisch probeert te besparen. De gedachte is dat het geld dat wordt bespaard, geïnvesteerd kan worden en uiteindelijk zorgt voor een passief inkomen dat voldoende is om financieel onafhankelijk te worden en vervroegd met pensioen te gaan. Dat investeren gebeurd op basis van de filosofie van John Bogle; zoek niet naar de speld in de hooiberg maar koop de hooiberg. Op de lange termijn blijkt indexbeleggen, zoals het kopen van de hooiberg ook wel wordt genoemd, een hoger rendement op te leveren dan wanneer je onderzoek doet naar de markt en specifieke aandelen aan- en verkoopt. Ik was enthousiast en wilde direct beginnen met het minimaliseren van mijn uitgaven maar waar te beginnen? Ik ging kritisch kijken naar alle vaste kosten en kwam als snel uit bij onze boodschappen. Onder het mom van ‘ik kom hier om geld te verdienen’ en meer controle te hebben over wat ik eet neem ik altijd zelf lunch mee naar mijn werk. Een van de dingen die ik elke dag meenam was een bakje kwark met twintig gram eiwit à 1,43 per dag. Vermenigvuldig dit bedrag keer vijf voor elke dag van de week en je komt uit op een bedrag van 7,15 per week. Als je dit bedrag met vier vermenigvuldigd dan kom je uit op een bedrag van 28,6 wat we voor het gemak even afronden naar 29. Ik heb in feite een maandelijks abonnement op kwarkjes voor een whopping negenentwintig euro. Ben ik dus gestopt met kwark eten tussen de middag? Natuurlijk niet, ik vind het lekker en het geeft me veel energie. In plaats daarvan ben ik gaan kijken naar een vervangend product. Het bakje kwark van 200 gram heeft plaatsgemaakt voor een bak kwark van 1000 gram die 2,19 kost. De voordelen zijn legio: ik heb een korting van twintig euro op mijn kwarkabonnement bedongen, ik heb mijn ecologische voetafdruk verkleind en omdat er geen toegevoegde suikers in de bak kwark van 1000 gram zitten zijn mijn ingenomen voedingswaarden verbeterd. 

Het lijkt misschien een besparing van niets, waarom hou ik me hiermee bezig? Als ik die twintig euro maandelijks zou sparen is dit na vijf jaar een bedrag van 1200 euro geworden. Hier houdt het niet op want die 20 euro kan ik ook maandelijks beleggen in een indexfonds. Met een gemiddeld rendement van 7% is dit na vijf jaar een bedrag van: 1431,86 euro en na dertig jaar is dit een bedrag al opgelopen tot meer dan 24,000 euro! Bereken hier zelf wat een simpele besparing voor jou kan betekenen.

Het is voor mij een sport geworden om dit soort kleine besparingen op te sporen en hier het achtste wereldwonder van samengestelde rente op los te laten. Een deel van die besparingen kunnen worden gebruikt om je pensioenen in een Agile Leven mee te financieren en een ander deel kan worden gebruikt om inderdaad eerder dan de AOW-leeftijd met pensioen te kunnen gaan. 

Digitaal minimaliseren

Neem even een moment om de volgende vacature door te nemen: 

Wij zijn op zoek naar een gemotiveerde collega die voor ons prachtige bedrijf ‘The Attention Economy’ een machine komt bedienen. We bieden het volgende:

  • Flexibele uren, je collega’s werken gemiddeld tussen de drie tot twaalf uur per dag
  • Thuiswerken mogelijk
  • Zeven dagen per week stand-by
  • Geen pensioenopbouw
  • Nul vakantiedagen
  • Geen reiskostenvergoeding

Het salaris is bespreekbaar maar ligt gemiddeld rond de nul euro bij de rest van onze medewerkers. Wij zijn niet aansprakelijk voor afwijkingen aan het postuur als gevolg van overwerk.

Wat als ik zeg dat je niet eens op deze ge-wel-dige baan hoeft te solliciteren maar dat je hem waarschijnlijk al hebt? Van harte gefeliciteerd, je bent een medewerker van the attention economy! Die machine uit de vacature is namelijk je telefoon en voor de meeste apps die je daarop hebt staan geldt: elke minuut die jij daar besteed betekent inkomsten voor de eigenaars van de app. Het is de nieuwe economie waarin geld wordt verdiend aan data, reclame, abonnementen en in-app aankopen. Iedereen is verknocht aan zijn telefoon en besteed meerdere uren per dag met het kijken naar dat rechthoekige scherm in onze hand. Ik zal niet beweren dat we onze telefoons niet nodig hebben maar het gebruik is een beetje uit de hand gelopen. Het is een steekproef van niets maar mijn zusje van zestien heeft een schermtijd van rond de zes uur per dag. Dat komt neer op 42 uur per week, een fulltime baan. Wellicht ben ik een ouderwetse pummel maar ik geloof niet dat je al die tijd nodig hebt om de telefoon te gebruiken waarvoor die bedoeld is: om in contact te blijven met anderen. Dat kan in een fractie van 42 uur maar we hebben nooit geleerd om bedachtzaam met een telefoon om te gaan. Nadat ik in 2011 mijn eerste smartphone kocht, raakte ik meteen verslaafd aan een onnozel spelletje waar je verantwoordelijk was voor een dierentuin. Daarnaast was ik elke minuut die ik doorbracht in het openbaar vervoer was ik door Facebook aan het scrollen. Vergeet ook Whatsapp, Twitter, Instagram en de talloze nieuwsapps niet om nog meer tijd op door te brengen. Er was nog geen functionaliteit om je gebruik te monitoren maar ergens voelde ik dat de return on investment van al die tijd die ik op mijn telefoon besteedde negatief was. Hoe kan ik beweren dat ik geen tijd heb voor mijn studie, familie of een geweldig idee als ik ondertussen zoveel van mijn wakende uren per week slijt op mijn telefoon? Dankzij die eerste verslavende ervaring op de smartphone veranderde ik langzaamaan in een digitale minimalist. Dat betekent niet dat ik geen telefoons meer gebruik en een maliënkolder draag tegen schadelijke straling maar dat ik terugga naar de essentie in het gebruik van mijn telefoon; afspraken maken om in het echt met familie en vrienden af te spreken, gericht op zoek gaan naar informatie, op de hoogte blijven waar familie of vrienden mee bezig zijn wanneer ik ze niet zie. Er zijn een aantal trucs om deze doelstellingen niet uit het oog te verliezen en toch zeeën van tijd over te houden.

  1. Speel geen spelletjes met je tijd
  2. Van push naar pull
  3. Lessflix

  1. Speel geen spelletjes met je tijd

Als we even terugdenken aan de oefening begin with the end in mind uit stap 1, dan durf ik te wedden dat niemand het op jouw begrafenis heeft over het feit dat je level 3000 hebt bereikt in Candy Crush of dat je op je sterfbed met een glimlach terugdenkt aan winnen van een middeleeuwse veldslag. Dit fruit hangt zo laag dat je het niet eens hoeft te plukken: verwijder die spelletjes van je telefoon. Dit advies geldt trouwens net zo hard voor andere apps waarvan je wel weet dat ze niet heel veel toevoegen aan je leven maar wel behoorlijk wat tijd kosten. Je zult merken dat je een paar keer volautomatisch naar de plek swipet waar het spelletje eerst stond. Mocht het verwijderen van een geliefde app je te ver gaan, zet die app dan eens op een totaal andere plek. Gegarandeerd dat je fout gaat zitten en je bewuster wordt van je eigen routines. Grappig hoe je je brein hebt kunnen programmeren om blind naar je favoriete apps toe te kunnen navigeren. Lach om jezelf en geniet daarna van je gewonnen tijd.

2. Van push naar pull

Als kind was ik een groot fan van kattenkwaad en dat ben als groot kind nog steeds. Ik hoop dat de verjaringstermijn reeds is verstreken want ik geef toe dat ik mij schuldig heb gemaakt aan belletje trek en het verdekt plaatsen van scheetkussens. De universele afstandsbediening: € 6,99. De verwarring die je door die grote Nederlandse voorruiten zo goed kunt waarnemen als de tv ineens op stand-by sprong, het geluid uitging of de zender veranderde: onbetaalbaar. Irritant ook, zo irritant zelfs dat notoire tv-kijkers ons achterna gingen door schimmige brandgangen en verlaten lanen. Het grappige is dat je elke app waarvan je de push notificaties aan hebt staan, een afstandbediening van jouw telefoon hebt gegeven. Op ieder moment kan een app ervoor kiezen jouw telefoon te laten trillen of geluid te laten maken, alleen achtervolgt niemand in blinde woede deze apps door schimmige brandgangen en verlaten lanen. Door al je push notificaties uit te schakelen neem jij de afstandsbediening weer in eigen handen en bepaal jij zelf wanneer je uit je concentratie gehaald wilt worden. Als je geen push notificatie meer krijgt ben je ook minder geneigd om de app te openen en kun je niet meer langer dan nodig blijven hangen om toch die paar grappige filmpjes te bekijken. Hallo vergrote focus, hallo meer tijd. 

3. Lessflix

Ik kreeg ooit een rondleiding door de Warner Bros Studios waar de bekende serie ‘Friends’ is opgenomen. Een van de andere deelnemers in de rondleiding pochte tegenover de gids dat hij alle tien de seizoenen à 24 afleveringen al minstens vijftien keer had gezien. In eerste instantie was ik verbaasd dat deze man vandaag in de buitenlucht te vinden was maar daarna begon ik te rekenen (oké ik Googelde hoe lang het duurt om alle tien de seizoenen te kijken en dat vermenigvuldigde ik met vijftien): dat is zo’n 1320 uur. Het duurt 10.000 uur voordat je ergens een expert van wereldklasse in bent dus helaas heeft die man nog een lange weg te gaan. Het punt dat ik hier wil maken is dat de kans groot is dat jij, net als ik, vaak een aflevering te lang blijft hangen. Netflix is chill maar kan ongemerkt een flink deel van je tijd opslokken. Een gave tip die ik uit in Digital Minimalism stond was: Stream nooit alleen en dat hoeft niet per se gelijk te staan aan Netflix and Chill. De voordelen daaraan zijn dat je tijd met familie of vrienden doorbrengt, je een goed gesprek over de film of serie kunt hebben, en je waarschijnlijk minder lang naar een scherm kijkt maar ook naar een ander mens. Grote kans dat je daar uiteindelijk veel meer plezier aan beleeft dan dat je je midden in de nacht in je donkere kamer ligt en Netflix vraagt: ‘Hey, are you still watching?’.

Minder reclame

Het doel van reclame is om jou iets te verkopen en als jij iets koopt dan geef je dus geld uit. Zoals we hiervoor al hebben vastgesteld, kun je dat geld waarschijnlijk beter besteden of zelfs investeren. Misschien denk je dat jij niet gevoelig bent voor reclame en dat dacht ik vroeger ook. Totdat ik tijdens mijn studie leerde over ‘subliminal priming’. We kregen een filmpje te zien waarin twee creatievelingen van een reclamebureau 30 minuten de tijd krijgen om aan een opdracht te werken waarin ze een naam, slogan en logo moeten verzinnen voor een winkelketen waar je overleden dieren op kunt laten zetten. De opdrachtgever heeft zijn eigen ideeën al uitgetekend en in een gesloten envelop op tafel gelegd. Dan is het half uur voorbij en is het tijd om de ideeën te presenteren. De creatievelingen zijn gegaan voor ‘Animal Heaven – The Best Place for Dead Animals’ en als logo een beer met een harp, een hemelpoort met het woord ‘zoo’ erop en engelenvleugels. Nadat de opdrachtgever zijn envelop open heeft gemaakt, zien we ‘Creature Heaven – Where The Best Dead Animals Go’ en als onderdeel van het logo een beer met een harp, een hemelpoort met het woord ‘zoo’ erop en engelenvleugels. Wat? Hoe dan? De twee mannen waren voorafgaand aan de opdracht bij hun eigen kantoor opgehaald met de taxi. Tijdens de taxirit reden ze langs een winkel met een harp, en waren er andere posters opgehangen met de slogan, staken er kinderen over die truien aanhadden met een hemelpoort met het woord ‘zoo’ erop en stond er een opgezette beer in de vergaderruimte.°3 Die hersens van ons zien en onthouden meer dan we denken en dus nestelt reclame zich ergens in de krochten van je brein zoals een druppel inkt niet meer uit een helder glas water te krijgen is. Nu kun je dus weinig doen tegen hele subtiele vormen van beïnvloeding maar op momenten dat het kan zet ik reclame op mute, ga ik in de rust van een voetbalwedstrijd even iets anders doen en komen folders het huis niet in. Het digitaal minimaliseren heeft naast het opleveren van meer tijd ook als voordeel dat er minder reclame op je afgevuurd wordt. Elke minuut die je daar niet doorbrengt maak je de algoritmes niet slimmer en zie je minder spullen en dingen die je wellicht wilt hebben. 

Ik hoor graag wat je van deze stap denkt of wat je van de volgende stappen verwacht! Andere creatieve of grappige manieren om uitgaven te minimaliseren en middelen te maximaliseren zijn ook van harte welkom. Laat een comment achter, hier of op agileleven.nl, of via Instagram @agileleven.

Bronnen

1. Ries, Eric (2014). The lean startup: how today’s entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses.

2. Sean Braswell (2017), The Astonishing Ignorance of Henry Ford https://www.ozy.com/flashback/the-astonishing-ignorance-of-henry-ford/31368/

3. Derren Brown Advertising Agency Task, https://www.youtube.com/watch?v=YQXe1CokWqQ

1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *